طی سالهای اخیر در حوزه بنزین با مشکلات اساسی روبرو شدهایم. هر چقدر بر تولید و واردات اضافه می-کنیم، مصرف نیز بالا میرود. عده زیادی دلیل این امر را در نحوه توزیع یارانه بنزین میدانند.
بسیاری بر این عقیدهاند که اختصاص سهمیه بنزین به خودرو بستری برای مصرف بی رویه به وجود آورده است. این که بنزین یارانهای به صورت نامحدود در اختیار صاحبان خودرو قرار دارد، انگیزه آنان را برای مدیریت مصرف از بین میبرد.
مرکز پژوهشهای مجلس بعد از انجام کارهای تحقیقی و پژوهشی روش اختصاص سهمیه بنزین به نفر را به عنوان راهکاری برای حل مشکل ناترازی بنزین و کمک به افزایش ضریب جینی در کشور مطرح کرده است.
اجرای این طرح نیازمند بسترهای مناسب است. بسیاری بر این عقیدهاند که دولت باید زیرساختهای لازم را در این زمینه مهیا کند و طرح اجرایی شود.
وضعیت کنونی در حوزه بنزین نمیتواند ادامه پیدا کند. در شرایط فعلی، بنزین با هزینه بسیار بالایی وارد و تولید میشود و با قیمت پایین، یارانهای و سرکوب شده در اختیار مصرفکننده نهایی قرار میگیرد. این امر بستری برای قاچاق بنزین و مصرف بی رویه به وجود آورده است.
در ادامه نظرات محمدرسول شیخیزاده، نماینده قروه و دهگلان در مجلس را در خصوص طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر و کارآیی آن برای حل مشکلات این حوزه میخوانید.
شیخیزاده در خصوص این موضوع که در لایحه بودجه 1404 مبالغ کلانی برای واردات بنزین در نظر گرفته شد و برای حل ناترازی باید راهکاری اساسی اندیشیده شود، تصریح کرد: همان طور که همه میدانیم ناترازی بنزین وجود دارد و در مجلس مجبور شدیم برای حل موقت این مشکل به واردات تن بدهیم. مبالغی در این زمینه مصوب شد که دولت بتواند به استفاده از آنها بپردازد و واردات داشته باشیم.
وی ادامه داد: واردات بنزین نمیتواند تا همیشه ادامه پیدا کند و یک راهکار مقطعی برای حل مشکل ناترازی است. دولت باید به فکر چارهای اساسی و جدی برای حل مشکل باشد.
این نماینده مجلس گفت: طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر که مرکز پژوهشهای مجلس مطرح کرده است میتواند راهکار مناسبی برای حل مشکلات در حوزه بنزین باشد. بنده از طرفداران این طرح هستم و هر طور بتوانم از آن حمایت میکنم.
شیخیزاده گفت: اختصاص سهمیه بنزین به نفر به لحاظ عدالت اجتماعی به نفع ماست و کمک میکند که در روند عادلانهتری را در زمینه توزیع یارانه بنزین در پیش بگیریم.
وی ادامه داد: این روش میتواند در افزایش ضریب جینی در کشور موثر باشد. از آنجائیکه بر اساس این طرح، سهمیه بنزین به تمامی شهروندان تعلق میگیرد و همگان اعم از این که خودرو دارند یا نه از سهمیه بهرهمند میشوند، طرح به نفع اقشار ضعیف است.
این نماینده مجلس گفت: استفاده از روش اختصاص سهمیه بنزین به نفر به کنترل قاچاق بنزین نیز کمک میکند. البته نیاز است در کنار استفاده از این روش، به اعمال راهکارهای قانونی نیز برای مقابله با بنزین مبادرت کنیم.
وی ادامه داد: طرح مورد بحث برای حل مشکلاتی مانند مصارف بالا نیز میتواند موثر باشد و این روش در کنار دیگر راهکارها در نهایت میتواند کارساز باشد.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: عادلانهترین راهکاری که میتوانیم در حوزه ناترازی بنزین در نظر بگیریم، همین روش اختصاص سهمیه بنزین به نفر و کدملی است. به این ترتیب با تخصیص روزانه یک لیتر بنزین به هر نفر، شاهد تحقق عدالت مالیاتی هستیم و همچنین مشکلات فعلی مصرف غیربهینه بنزین نظیر تکسرنشینی، قاچاق سوخت و همچنین مصارف شخصی بسیار بالا را نیز حل خواهیم کرد و به ناترازی بنزین با عادلانهترین رویکرد پایان خواهیم داد.
وی ادامه داد: برخی خانوادههای مرفه تمامی اعضای خانواده خودروی شخصی دارند، در شرایط فعلی که سهمیه بنزین را به خودرو اختصاص میدهیم، این اقشار از یارانه چندبرابری نسبت به اقشار ضعیف که هیچ خودرویی ندارند، بهرهمند میشوند.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در حالی که اقشار ضعیف از سهمیه بنزین بی نصیب هستند، از مشکلاتی که ناترازی بنزین برای کشور ایجاد میکند، متضرر میشوند. به همین دلیل دولت باید به فکر اجرای طرح اختصاص سهمیه روزانه یک لیتر بنزین به نفر باشد.
شیخیزاده خاطرنشان کرد: اجرای طرح اختصاص روزانه یک لیتر سهمیه بنزین به نفر جزو مطالبات عمومی است. ما در کشورمان یارانه بالایی برای سوخت پرداخت میکنیم. اگرچه بنزین متعلق به همه است، اما همگان به مساوات از آن بهره نمیبرند.
وی در پایان تأکید کرد: از آنجائیکه عواید طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به اقشار ضعیف و متوسط می-رسد، این طرح به نفع عموم مردم است و یارانه را از اقشار مرفه به ضعیف انتقال میدهد.
نظر شما